Undervisningsmiljøvurdering 2014
Beskrivelse af udfordringer og indsatser på baggrund af elevtrivselsundersøgelsen, samt møder i undervisningsmiljøudvalget:
Socialt miljø:
Generelt vurderes det sociale miljø på Gribskov Gymnasium som værende godt. ETU’en viser dog at der i enkelte klasser kan være problemer indenfor de områder, der belyses af spørgsmålet ”stemningen på mit hold er præget af forståelse og respekt for hinanden”
Indsatser indenfor det kommende skoleår:
Der arbejdes aktivt for et godt sammenhold i klasserne, bl.a. via indsater indenfor klasserumsledelse. Hvis der konstateres problemer (også før etu’en) trækkes der i højere grad på øget studievejledning og 1g teambuildingstiltag. Klassens lærere og teamet er ansvarlige for opfølgning. Der følges årligt op på resultaterne fra ETU og målsætningen er at alle klasser oplever klassen og skolen som et godt sted at være socialt. ‐ Det tydeliggøres at der skal samles op på ETU’en i klassrne. Ledelsen skitserer i samarbejde med teamene retningslinier for anvendelsen af relevant data fra ETU’en og sikrer, at teamene tager klasseresultaterne op til drøftelse i de enkelte klasser. Skolens ledelse og klasseteamsene er ansvarlige.
Målsætningen er at alle på skolen er bekendt med resultaterne fra ETU’en vedrørende undervisere, undervisning, socialt miljø og egen motivation.
ETU’en afslører også et behov for øget kontakt på kryds og tværs af klasser og årgange.
Indsatser indenfor det kommende skoleår:
Der indføres en årlig temadag, hvor undervsingen foregår på langs og tværs af hold og årgange. Emnet for temadagen tages op med pædagogisk råd, samt i elevrådet. Ledelsen, PR og elevrådet nedsætter et udvalg, der gøres ansvarlige for dagen. ‐ Evt. genopdagelse af lektionskataloget (koncept: lærerne laver et oplæg indenfor et område de er specialiseret i, men ikke nødvendigvis underviser i til dagligt). Ideen er at der laves en undervisningsgang (1‐2 moduler), hvor eleverne rystes sammen med nogle opgaver og lidt gruppearbejde.
I løbet af det kommende skoleår fastsættes rammerne for sådan et arrangement og muligheder og udfordringer afklares i pædagogisk råd.
Mere variation i cafeaftenerne.
Elevrådet planlægger forskellige temaer for cafeaftener i det kommende år, for at skabe flere muligheder for at ryste årgange og klasser sammen. ‐ Det undersøges hvilke muligheder der er for samarbejde på tværs af klasser ved naturvidenskabsfestivalen i september. KK kontakter naturvidenskabslærerne, der står for naturvidenskabsfestivalen.
Mulighederne for at afholde flere undervisningsaktiviteter sammen på tværs af klasser (f.eks. idræt) undersøges.
Ledelsen tager kontakt til faggrupperne og skemalægger for at finde ud af hvor det ville være muligt/en gevinst, at undervise flere hold sammen.
Undervisningen i de timer skal være tilrettelagt så eleverne har mulighed for at være sammen med elever fra andre klasser ‐ der tænkes altså ikke på forelæsninger.
Målsætningen for alle ovenstående tiltag er at skabe flere muligheder for at eleverne kan møde, socialisere og samarbejde med hinanden på tværs af årgange og hold.
Mobning:
Ca. 11% føler at de er blevet mobbet af andre elever, ca. 11 % oplever mobning fra lærere. De fleste dog kun ganske få gange. Udgangspunktet er at mobning er uacceptabelt på Gribskov Gymnasium.
Indsatser i det næste skoleår.
Når mobning opleves direkte sanktioneres det gennem skolens studie- og ordensregler. Det er desværre bare ikke altid at mobningen er synlig, ligesom grænsen for hvornår det er mobning også kan være svær at definere. KR og elevrådet vil sammen med studievejlederne udarbejde og udmelde en mobningshandlingsplan, som giver retningslinier for hvem man kan gå til, hvis man som elev oplever mobning enten på sig selv eller observerer andre blive mobbet.
Udgangspunktet er at mobning er uacceptabelt på Gribskov Gymnasium, og målsætningen er naturligvis at udrydde mobningen blandt elever og ansatte, samt grupperne imellem.
Fysisk miljø
Skolens fysiske miljø får en middelvurdering i etu’en, men én der ligger under landsgennemsnit. Fysiske undervisningsforhold og skoleindretning, samt fællesarealer vurderes mindre gode. Indsatser i næste skoleår ‐ Der opleves udfordringer med tavler/projektorer. I løbet af 2015 ensartes og forenkles mulighederne for tilkobling af lærerpc’er i undervisningslokalerne. Der udarbejdes et forbedret system for tilbagemeldinger, så it‐supporten hurtigere kan få løst problemer, der måtte opstå. KR og it‐afdelingen er ansvarlige. Målsætningen er at læreren enkelt kan tilkoble sin undervisningspc og indenfor få sekunder få lyd og billede på projektoren. ‐ Indeklimaet vurderes i etu’en også som noget der bør ændres. Skolen har installeret nyt klimastyringsanlæg og finjusteringen af det forventes at være på plads i løbet af 2015. HC og pedellerne er ansvarlige. ‐
Skolens netværk og printere nævnes som problematiske. Der sker en opgradering af det trådløse netværk i sommeren 2015. I efteråret 2015 afklares det, hvilken type printer, der skal erstatte de nuværende, som snart bør opgraderes.
Æstetisk miljø
Undervisningslokalerne vurderes som uinspirerende, og fællesarealer uspændende. Elevindflydelse på området er dog steget. Indsatser i næste skoleår ‐ Der arbejdes med at lave en ”elevernes væg” ved skolens indgang ‐ udvalget fastsætter rammerne for hvordan væggen kan bruges. Måske kan arbejdet med en fællesvæg ved indgangen inspirere til videre arbejde i klasserne. ‐ Oprydning nævnes som et område, der kan forbedres ‐ elevrådet laver initiativer, der kan opfordre/opdrage alle til at holde lokaler og fællesarealer ryddelige.
Der undersøges muligheder for affaldssortering, og det anerkendes at der er noget der kræver opbakning fra hele skolen ‐ elever, ansatte og kantine.
Mulighederne for at lave egentlige stamklasselokaler til 1g’erne, hvor de selv får lov at præge udsmykning undersøges med skemalæggeren. Ledelsen tager ideen op med pædagogisk råd. Målsætningen med ovenstående, er at skolen fremstår og opleves som et sted der inspirerer til læring. Der følges årligt op på området via elevtrivselsundersøgelsen.
Undervisningsmiljøvurderingen for 2017 er under udarbejdelse og forventes klar september 2017.