Eliteidræt på Gribskov Gymnasium

Som eliteidrætselev kan det være en udfordring at starte i gymnasiet, hvor man skal imødekomme de øgede krav i forhold til daglige lektier og skriftlige afleveringer samtidig med at man har mange træninger om ugen, hvilket det kræver at dyrke idræt på højt plan.

Vi har derfor på Gribskov Gymnasium forskellige tilbud, så eliteidrætseleverne får hjælp til at imødekomme kravene; bl.a. en større fleksibilitet i forhold til aflevering af skriftlige opgaver samt en accept af et større fravær i forbindelse med træninger og turneringer.

Gribskov Gymnasium tilhører Eliteidrætsgymnasier, som har det formål at tilbyde alle eliteidrætselever optimale forhold til at gennemføre en ungdomsuddannelse på gymnasiet og samtidig fortsætte en sportslig udvikling. Dette gælder for udøvere inden for international, national og regional elite. Gymnasiet samarbejder tæt med Gribskov Elite og Talentudvikling (GETU), som får kommunal økonomisk støtte, og vi samarbejder som gymnasium med relevante klubber i og uden for kommunegrænsen.

Gribskov Gymnasium tilbyder alle eliteidrætselever mulighed for at deltage i morgentræning på skolen én gang om ugen. Ved skoleårets start samles alle eliteidrætselever og bliver præsenteret for morgentræningens form og tidspunkt. Oftest foregår morgentræningen i skolens fitnesslokale, hvor eleverne har mulighed for at træne på deres egne træningsprogrammer, mens der er en idrætslærer til stede.

Skolens eliteidrætselever tilbydes derudover gruppecoaching i mindre hold i løbet af skoleåret, hvor der er fokus på at få skoleliv og idrætsliv til at spille sammen, så eleverne trives med begge dele.

Desuden tilbyder vi eliteidrætseleverne følgende

- Fællesarrangementer med sportsligt og socialt sigte

- Team Danmark-ordning

- Vejledning i studie- og idrætskarriere (via studievejledningen)

- Fleksibel tilrettelæggelse af skolegang med plads til sportsaktiviteter

- Buddyordning (tæt samarbejde med klassekammerat)

- Ekstraundervisning for at indhente forsømt undervisning, der skyldes idrætten

- Trivselssamtaler to gange om året ved vores eliteidrætskoordinator

Hvem er eliteidrætsordningen tiltænkt?

Ordningen er for elever, der dyrker idræt på højt niveau.

Man kan blive en del af ordningen ved at aflevere en ansøgning den på skolens kontor (se blanket nedenfor). Vi vil så vurdere, om eleven dyrker sin idræt på et højt nok niveau til at blive en del af ordningen. Det kræver, at man træner flere gange om ugen og deltager i nationale stævner på højt niveau. Det kan også være, at du allerede er godkendt som eliteidrætselev af Team Danmark eller Gribskov Elite - i det tilfælde bliver du automatisk optaget ved din henvendelse om dette.

Blanket til ansøgning finder du her.

Her kan du se en video fra Gribskov Elite, der samarbejder med Gribskov Gymnasium.