På Gribskov Gymnasium er vi stolte over at kunne præsentere klassisk græsk som studieretningsfag i den klassisk sproglige linje. Gennem studiet af klassisk græsk kan eleverne fordybe sig i nogle af de mest betydningsfulde tekster og ideer fra oldtiden og opdage forbindelserne mellem fortiden og nutiden.

Studiet af klassisk græsk går ud over blot at lære et sprog. Det er en rejse ind i kulturelle skatte og intellektuelle udfordringer. Hvis man kan lide gåder, rebusser og mysterier, vil man med stor sandsynlighed blive bidt af at knække koden bag det årtusindgamle sprog. Ved at arbejde med tekster fra fx filosoffer som Platon og Aristoteles, tragediedigtere som Sofokles og Euripides og historikere som Herodot og Thukydid, kan man, når man taler og tænker med dem i deres eget sprog, stifte direkte bekendtskab med en kultur, der på den ene side er meget fremmedartet, og på den anden side som grundlag for senere europæisk kultur indeholder genkendelige træk. Faget arbejder både med tekster skrevet i originalsproget og danske oversættelser, og eleverne vil gennem arbejdet med teksterne få en dybere forståelse af fundamentale koncepter som retfærdighed, moral, politik og menneskelig natur.

Faget er altså hele vejen igennem en vekselvirkning mellem at knække koden til sproget, og det der skaber meningen for det sproglige arbejde: at stifte bekendtskab med kulturen og de mennesker der har tænkt og talt på klassisk græsk. I det sproglige arbejde benytter man sig både af metoder inspireret fra undervisningen i de moderne sprog (fx programmer til glosetræning og intuitive tilgange til sproglæring) og lærer at knække sætningerne gennem systematiske metoder. Faget henvender sig til alle med interesse for antik kultur og kræver ingen særlige forudsætninger. På første år vil der blive undervist i dansk grammatik i det omfang det er nødvendigt for at kunne arbejde med klassisk græsk.

leaves

Gribskov Gymnasium