Barcelona

I Barcelona, den vigtigste by i det nordøstlige hjørne af Spanien, som hedder Catalonien, ligger vores partnerskole Joan Boscà. Vi har samarbejdet med dem siden 2008.
Barcelona er en interessant by at besøge af mange grunde: eleverne kan øve sig på spansk – men de møder også en moderne region i Europa med ambitioner selvstændighed. Der arbejdes både med spansk og catalansk identitet kultur og historie, men også med emner som immigration – Spanien er en af ”Fort Europa”s sydlige flanker, og landet modtager hvert år mange migranter fra især Afrika og Sydamerika.

Det er fortrinsvis den tresproglige klasse, der rejser til Barcelona på studierejse. GG-eleverne modtager besøg fra Barcelona i 2g og rejser selv til Barcelona i 3g.

Derudover har vi en aftale med Joan Boscà om én gang hvert år, typisk en uge i april, at ”bytte elever”: Tre danske 3g spanskelever med mod på at afprøve deres mundtlige evner bytter plads med tre catalanske 1g elever – dvs., at de ikke blot bytter skole, men også seng og familie. Denne mini-udveksling har været en stor oplevelse for de involverede familier – men også for de 1g-klasser, som har modtaget eleverne fra Barcelona og været deres værter i skole og fritid under deres besøg her i Danmark.

Joan Boscà