Procedure i forbindelse med SNYD

Hvad er snyd?

Hvis en elev afleverer en andens besvarelse helt eller delvist eller ”låner” afsnit, andre har skrevet f.eks. på nettet, anses dette for snyd i henhold til Eksamensbekendtgørelsen. Hvis man gerne vil citere fra nettet/fra en bog, er den korrekte måde at gøre det på at sætte citationstegn omkring den tekst, man har lånt, og angive kilde, altså hvor man har taget citatet fra .

Snyd forekommer oftest i forbindelse med skriftlige afleveringer. Elever skal selv skrive deres afleveringer og opgaver, inkl. projektopgaver og større skriftlige opgaver som SRO, SSO og SRP efter lærernes anvisninger. Formålet er, at eleven skal øve sig og blive bedre.

Faglæreren vil i de enkelte fag forklare, hvad der forventes af en god opgave. Det er en grundregel, at man aldrig må fremstille andres resultater, ideer og tekst, som om det var ens eget. Man må heller ikke i sprogfag benytte oversættermaskiner, medmindre læreren undtagelsesvis har givet lov.

Mange opgaver er individuelle, fordi læreren skal kunne følge og støtte den enkelte elevs udvikling. Nogle opgaver defineres af læreren som pararbejde/gruppeopgaver, og så er det selvfølgelig i orden at arbejde sammen. Hvis flere elever har arbejdet sammen om en opgave, angives dette klart ved at skrive alle navne på som forfattere til opgaven.

Procedure ved snyd

Hvis læreren tager eleven i at snyde, er proceduren følgende:

• Læreren konfronterer eleven med mistanken og taler med eleven om årsagen. Hvis mistanken bekræftes, er der to muligheder:

• enten markeres opgaven som afsluttet i Lectio og gives karakteren -3
  • eller læreren stiller samme eller tilsvarende opgave igen for at give eleven endnu en chance for at aflevere noget selvstændigt.

Uanset løsning orienteres klassens team og uddannelsesleder pr mail.

• Ved gentagelse: Læreren kontakter klassens uddannelsesleder. Hvis mistanke om snyd bekræftes, noterer uddannelseslederen i Lectio, at eleven har fået en mundtlig advarsel i forbindelse med snyd, opgaven registreres som afleveret og tildeles karakteren -3.

• Ved yderligere gentagelser: Eleven sendes til rektor. Rektor giver eleven et skriftligt varsel, som noteres i Lectio. Ved yderligere gentagelse kan eleven bortvises i en uge eller mere i overensstemmelse med studie- og ordensreglerne. Opgaven registreres som afleveret og tildeles karakteren -3.

Snyd med opgaver, der indgår i den officielle eksamen, behandles efter reglerne i Eksamensbekendtgørelsen: Bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016

Snyd ved terminsprøve, årsprøve, DHO, SRO, historieopgave (HF).

Terminsprøve/årsprøve:

Opgaverne skal leve op til de af læreren stillede krav om omfang og faglig indsats.

Ved prøver har gymnasiet hjemmel til både på mistanke om snyd og ved stikprøver at kontrollere browserhistorik og filer på elektroniske genstande medbragt ved prøver og eksamen.

Snydes der ved en intern prøve orienteres rektor, der tager stilling til, om der sanktioneres med karakteren -3 eller en omprøve, der udarbejdes udelukkende med papir og blyant. Omprøven afholdes ved først mulige lejlighed.

Større skriftlige opgaver med intern bedømmelse (DHO, SRO, historieopgave):

Snyd ved større opgaver/prøver medfører advarsel eller bortvisning fra prøven. Rektor tager i de enkelte tilfælde stilling til, om opgaven tildeles karakteren -3, eller om der skal udarbejdes en ny opgave. Såfremt der skal udarbejdes en ny opgave, afsættes der ikke nye skrive-/vejledningsdage til eleven.

Varsler givet for snyd bortfalder ikke, men vil gælde i hele gymnasietiden.

Snyd ved eksamen, herunder SRP og SSO

Formodningen om snyd kan opstå hos eksaminator, censor eller andre, som er involveret i prøveafviklingen. Når der opstår en formodning om snyd, skal rektor informeres. Det er rektor, som iværksætter undersøgelse af snyd og træffer afgørelse om eventuelle sanktioner.
En afgørelse vedrørende snyd ved en prøve skal følge forvaltningslovens regler. Det vil sige, at forvaltningslovens krav til partshøring, begrundelse og klagevejledning skal iagttages i forbindelse med en afgørelse.

Censorer og eksaminatorer skal altså ikke sanktionere snyd, hverken gennem karakteren eller på andre måder.

Selvom der opstår formodning om snyd under en prøve, bør eleven færdiggøre prøven. Hvis der foreligger en besvarelse fra en eksaminand, skal bedømmerne altid give en karakter, som om der ikke var mistanke om snyd. Efter prøven fremlægger eksaminator og/eller censor formodningen og begrundelsen for rektor.

Rektor skal foretage en samlet vurdering af, om der er et tilstrækkeligt grundlag for at afgøre, om der er begået snyd. Rektor skal sørge for, at sagen er tilstrækkeligt undersøgt og oplyst, inden afgørelsen træffes. Det er ikke en betingelse for, at institutionen kan træffe afgørelse om snyd, at der skal være ubestridelige beviser for, at der er snydt, eller at der foreligger en indrømmelse fra eksaminandens side.

Rektor vil indbyde den pågældende eksaminand til et møde og forholde eksaminanden formodningen om snyd. Eleven må medbringe en bisidder. Eleven skal have oplyst, hvad mødet drejer sig om. Konklusionen fra mødet opsummeres i et notat, og skolen sikrer sig, at eleven får mulighed for at udtale sig, inden der træffes en endelig afgørelse i sagen. Eksamenssnyd sanktioneres med enten bortvisning fra prøven eller karakteren -3.

Selv om en elev har modtaget sit prøve- eller eksamensbevis, kan det trækkes tilbage, hvis der efterfølgende opstår en formodning om snyd, og det herefter kan godtgøres, at eleven uberettiget har fået udstedt et gyldigt bevis.

Klagemulighed

Rektors afgørelse om snyd kan efterfølgende påklages til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, jf. § 55 i den almene eksamensbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 343 af 8. april 2016).

Vedtaget af bestyrelsen 9.december 2021