Retningslinjer for skift af klasse og valgfag

Generelt om klasseskift

Det kan være svært at starte i en ny klasse, uanset om man starter på hf eller stx.

Mange unge oplever det som en urolig tid med mange nye ansigter og usikkerhed om, hvordan man skal falde til. Men det er vores erfaring, at hvis man giver det tid og accepterer, at det er hårdt at skabe nye relationer, så bliver langt de fleste meget glade for at gå i de klasser, de går i. Omvendt har vi også erfaring for, at mange klasseskift bidrager til uro i mange klasser.

På stx starter man tilmed to gange i en ny klasse: Første gang ved skolestart i grundforløbet og anden gang ved start i studieretningerne omkring 1. november.

Nedenfor er vores regler for, hvordan et klasseskift kan foregå:

I HF-klasser

I HF og kan man grundlæggende ikke skifte klasse, med mindre helt særlige forhold taler herfor. Det er ikke særlige forhold, at man ikke er kommet i klasse med den, man håbede på, eller ikke føler et fagligt fællesskab med de andre i klassen.

Hvis man efter to måneder oplever ikke at trives i sin HF-klasse, må man henvende sig til sin klasses uddannelsesleder. Denne vil i en række samtaler undersøge, hvad der ligger bag og hjælpe med at løse problemerne. Udgangspunktet for samtalerne er altså, at eleven bliver i sin klasse, og kun hvis klassens uddannelsesleder i samråd med klassens teamlærere og teamlærerne i den klasse, der ønskes at skifte til, vurderer, at der er tale om voldsom mistrivsel, som et klasseskift kan afhjælpe, vil en elev få mulighed for at skifte, hvis der i øvrigt er plads til dette.

I STX-klasser

I grundforløbet kan man grundlæggende ikke skifte klasse, med mindre helt særlige forhold taler herfor. Det er ikke særlige forhold, at man ikke er kommet i klasse med den, man håbede på, eller ikke føler et fagligt fællesskab med de andre i klassen.

I forbindelse med valg af studieretning er det vigtigt, at eleverne vælger ud fra faglige interesser og ikke ud fra, hvem man vil i klasse med – for der er ingen garantier for, at man kommer i samme klasse, hvis man har valgt samme studieretning. Husk også, at valget af 2. prioritet er vigtigt, for selv om vi gør, hvad vi kan for at opfylde alle ønsker, kan vi ikke love noget, og man skal kunne leve med sin 2. prioritet. Har man konkrete erfaringer med fx mobning fra tidligere skolegang, må man gøre os bekendt med omstændighederne inden eller i forbindelse med valget af studieretning.

Når fristen for at vælge studieretning er udløbet, kan der ikke vælges om. Man vil i løbet af få dage få at vide, hvis man ikke får sit 1. prioritetsønske opfyldt.

Man kan ikke skifte klasse, bare fordi man ikke er kommet i klasse med sine nærmeste venner. Alle elever skal blive i de klasser, de bliver oprettet i.

Hvis man efter to måneder oplever ikke at trives i sin klasse, skal man henvende sig til sin klasses uddannelsesleder senest 6. januar. Herefter vil klasseskift kun kunne ske i helt særlige tilfælde. Uddannelseslederen vil i en række samtaler undersøge, hvad der ligger bag og hjælpe med at løse problemerne. Udgangspunktet for samtalerne er altså, at eleven bliver i sin klasse, og kun hvis klassens uddannelsesleder i samråd med klassens teamlærere og teamlærerne i den klasse, der ønskes at skifte til, at der er tale om voldsom mistrivsel eller et klart fagligt fejlvalg, som et klasse- eller studieretningsskift kan afhjælpe, vil en elev få mulighed for at skifte, hvis der i øvrigt er plads til dette.

Efter 1.g kan der i særlige tilfælde åbnes for, at enkelte andre elever kan få mulighed for at skifte, hvis klassens uddannelsesleder i samråd med klassens teamlærere og teamlærerne i den klasse, der ønskes at skifte til, vurderer, at dette er til gavn for den enkelte elev og ikke vil skabe unødig uro i de forskellige klasser.

Om skift af valgfag (og fagpakker)

I HF-klasser

Når man som 1.hf’er starter har man forinden valgt enten et kunstnerisk fag eller idræt. Dette valg kan kun ændres frem til 1. september, såfremt der er plads på et andet hold. Derefter er skift ikke mulige.

Midt i 1.hf skal eleverne vælge fagpakke og valgfag, de vil have i 2.hf – og når valget er truffet, ligger det fast. Kun hvis klassens uddannelsesleder og teamlærere vurderer, at der er tale om voldsom mistrivsel eller et klart fagligt fejlvalg, som et holdskift kan afhjælpe, kan man få mulighed for at skifte, hvis der i øvrigt er plads på holdet.

I STX-klasser

Når man starter som 1.g’er i grundforløbsklasserne, har man forinden valgt et kunstnerisk fag og et andet fremmedsprog. Kunstneriske fag kan ændres frem til 1. september, såfremt der er plads på et andet hold. Derefter er skift ikke mulige. Dog kan kunstnerisk fag ændres, hvis en elev ønsker en musisk studieretning. Andet fremmedsprog kan ændres frem til studieretningsintroduktionerne er afsluttede (ultimo september), såfremt der er plads på et andet hold. Derefter er skift ikke mulige. Dog kan andet fremmedsprog ændres, hvis en elev ønsker en sproglig studieretning.

Midt i 1.g skal eleverne vælge de valgfag, de vil have i 2.g, og midt i 2.g skal eleverne vælge de valgfag, de vil have i 3.g. I forhold til C-niveau fag kan disse ændres frem til 1. september, såfremt der er plads på et andet hold. Hvis man som valgfag løfter et 2.g-fag fra C- til B-niveau eller fra B- til A-niveau i 3.g, kan valget under ingen omstændigheder ændres, da det påvirker eksamensudtrækket i 2.g.

Pensum ved klasse- eller holdskift

Hvis en elev starter i en ny klasse (enten pga. et internt skift på, eller hvis eleven kommer fra en anden skole), så er det elevens eget ansvar at læse op i det, der er gennemgået i fagene. Som udgangspunkt går eleven til eksamen i holdets undervisningsbeskrivelse (hvis faget bliver udtrukket til eksamen).

Vedtaget af SU 12. marts 2024

leaves