Procedure for elev- og forældrehenvendelser vedr. undervisning

PROCEDURE FOR ELEV- OG FORÆLDREHENVENDELSER VEDRØRENDE UNDERVISNING

Gribskov Gymnasiums læringsfællesskab bygger på et velfungerende samarbejde mellem elever, forældre, lærere og ledelse. Alle deler ansvaret for at få samarbejdet til at fungere. Udgangspunktet for behandlingen af henvendelser eller klager vedrørende undervisning er ønsket om at holde konflikter på et så lavt niveau som muligt.

Der skelnes mellem henvendelser og skriftlige klager.

I tilfælde af henvendelser bestræber vi os på at løse misforståelser og evt. uoverensstemmelser ved dialog.

Henvendelser

Hvis elever eller forældre henvender sig vedrørende undervisning, skal dette først gøres direkte til læreren.

Hvis elever eller forældre ikke oplever at henvendelsen løser problemet, skal der rettes henvendelse til klassens uddannelsesleder. Uddannelseslederen orienterer nærmeste leder om henvendelsen.

Lærerens nærmeste leder orienterer læreren om den mundtlige henvendelse og drøfter løsning/håndtering. Ofte vil det give mening at klassens uddannelsesleder også er med i samtalen. Læreren kan altid tage en bisidder med.

Efter samtalen orienteres elever eller forældre om løsning og håndtering af henvendelsen.

Uoverensstemmelser søges løst gennem en aftale mellem de involverede parter.

Skriftlige klager

Hvis elever/forældre ønsker at fremsætte en skriftlig klage, skal den sendes på mail til rektor. Alle skriftlige klager skal underskrives og kan ikke være anonyme.

Lærerens nærmeste leder, klassens uddannelsesleder og tillidsrepræsentanten orienteres om klagen. Lærerens nærmeste leder udleverer klagen til læreren, drøfter den og aftaler et tidspunkt, hvor læreren kan mødes med rektor og tale om den. Læreren kan vælge at tage sin nærmeste leder og/eller klassens uddannelses med til samtalen. Læreren kan også altid tage en bisidder med, f.eks. tillidsrepræsentanten. På baggrund af mødet aftales håndtering af klagen.

Ved klager af mere alvorlig karakter som rektor ønsker at forfølge formelt, indkaldes læreren til tjenstlig samtale via brev i e-boks. Lærerens nærmeste leder, klassens uddannelsesleder og tillidsrepræsentanten orienteres om klagen. Læreren kan vælge at tage en eller dem begge med til samtalen med rektor. Læreren opfordres til at tage tillidsrepræsentanten med som bisidder til samtalen.

Beskrivelse af regler og retningslinjer for tjenstlige samtaler kan ses på GL’s hjemmeside.

Vedtaget af Samarbejdsudvalget 9. marts 2023