Håndtering af fysisk fravær

Gribskov Gymnasium ønsker at mindske vores elevers fravær og støtte dem gennem deres uddannelsesforløb. Vi prioriterer læringsfællesskaberne og livet på skolen højt, hvilket forudsætter elevernes tilstedeværelse på skolen samt deltagelse i alle undervisningsaktiviteter.

Vi ser en sammenhæng mellem elevernes tilstedeværelse i undervisningen og deres læringsudbytte. Elevernes mulighed for at gennemføre deres uddannelse forbedres, jo mere de deltager i undervisningsaktiviteterne, ligesom et stabilt fremmøde fremmer et stærkt læringsfællesskab i klassen. Målet for denne procedure er derfor at understøtte en kultur på skolen, hvor læring, tilstedeværelse og aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteterne er i centrum.

Dette dokument om håndtering af fysisk fravær hænger sammen med skolens fastholdelsesstrategi, hvori yderligere fastholdelsestiltag samt håndtering af skriftligt fravær er beskrevet.

Fravær er fravær
Fraværsprocenten er fraværet fra skolestart til optællingstidspunkt i første periode og ellers opgøres fraværet månedsvis. Sygdom og alle andre årsager til fravær registreres som fravær. Som elev har man pligt til at angive sine fraværsårsager i Lectio. I forbindelse med fravær har eleven ligeledes selv pligt til at orientere sig om klassens arbejde under fraværet.

Fravær kan godskrives i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, f.eks. deltagelse i elevudvalgsarbejde. Desuden godskrives fravær i de tilfælde, hvor skolen har planlagt ekskursioner eller andre skoleaktiviteter samtidig med anden undervisning.

Ferie i skoletiden
Vi henstiller til, at elever ikke holder ferie uden for skolens fastlagte ferier. Hvis man holder ferie i skoletiden, vil det blive registreret som fravær.

Elever med særlige behov

Der tages hensyn til elever, der på grund af særlige forhold vil få et højt fravær. Det kan være årsager som f.eks. længerevarende og/eller kronisk sygdom eller personlige forhold. Det er studievejlederne og skolens ledelse, der afgør, om der kan gives dispensation til de gældende fraværsregler. Årsagen til fraværet skal dokumenteres. Det kan være en lægeerklæring (som eleven selv skal betale for), men det kan også være anden dokumentation fra lægefagligt eller andet social- og sundhedsfagligt personale.

Skolens eliteidrætselever får ligeledes taget særlige hensyn i forbindelse med turneringer, landholdssamlinger mm. Der skal ligeledes foreligge dokumentation for dette fravær.

I alle tilfælde gælder det, at skolen foretager et individuelt skøn og en helhedsvurdering af den enkelte elevs studiemæssige og personlige situation, når der kigges på elevernes fravær.

Sanktioner

På Gribskov Gymnasium har vi en række sanktioner, der sættes i værk, når eleverne vurderes til ikke at være tilstrækkeligt studieaktive.

Hvis elevens fravær enten overstiger 10% samlet set eller 20% i enkelte fag, modtager eleven en skriftlig advarsel fra klassens uddannelsesleder. Hvis fraværet i den efterfølgende periode ikke falder markant, vil skolen iværksætte én af nedenstående sanktioner:

• Eleven fratages sin SU
  • Eleven henvises til at aflægge prøve i ét eller flere fag
  • Skolen kan vælge ikke at indstille eleven til eksamen, hvilket kan betyde at eleven nægtes oprykning
  • Skolen kan vælge at bortvise eleven i særligt graverende tilfælde

Vedtaget af SU den 19. juni 2023