Handleplan når elever og medarbejdere udsættes for seksuelle krænkelser

HANDLEPLAN NÅR ELEVER UDSÆTTES FOR SEKSUELLE KRÆNKELSER

- LINK TIL NÅR MEDARBEJDER UDSÆTTES FOR SEKSUELLE KRÆNKELSER

Med denne handleplan vil vi sikre eleverne mod uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed.

Uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed tolereres ikke på Gribskov Gymnasium uanset hvilken form, på hvilken måde og over for hvem, den udøves.

Som elev har man ret til et sikkert og sundt og undervisningsmiljø.

Gribskov Gymnasiums værdigrundlag bygger bl.a. på kritisk respekt. Herved forstås, at alle på skolen forventes at udvise respekt for hinanden og råbe op, hvis der forekommer adfærd blandt medarbejdere eller elever, som går ud over trivsel og læring.

Definition af uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed

Seksuelle krænkelser kan være direkte og målrettede i form af mundtlige eller skriftlige bemærkninger, fysisk kontakt og kropssprog.

Seksuelle krænkelser kan også være mere indirekte, det vil sige mærkes af den krænkede, uden at krænkeren er sig bevidst, at han eller hun overskrider en andens grænse for seksuel opmærksomhed.

Det er også krænkende, hvis en person ikke accepterer en andens afvisning af uønsket seksuel opmærksomhed.

Krænkeren og den krænkede har ikke nødvendigvis samme opfattelse af, hvad der er krænkende adfærd.

Seksuelle krænkelser kan således spænde fra en ubetænksom bemærkning til decideret strafbare handlinger som f.eks.

• Åbenlys, målrettet seksuel opmærksomhed
  • Sexistiske og sjofle kommentarer
  • Manglende respekt for afvisning af uønsket seksuel opmærksomhed
  • Deling af krænkende billeder og kommentarer på sociale medier
  • Uønsket berøring og anden blufærdighedskrænkelse
  • Overgreb

Forebyggelse

Gribskov Gymnasium arbejder på mange fronter for at sikre eleverne et sundt og trygt undervisningsmiljø og forebygger seksuelle krænkelser ved følgende indsatser:

• Teamkoordinatorerne følger elevernes trivsel
  • Elevtrivselsundersøgelser (ETU) gennemføres årligt
  • I Gribskov Gymnasiums studie- og ordensregler beskrives de grundlæggende principper for god og hensynsfuld opførsel herunder, at Gribskov Gymnasium ikke accepterer seksuelle krænkelser, og at sådanne sanktioneres i henhold til studie- og ordensreglerne.
  • I forbindelse med skolestart informeres alle elever og forældre om skolens holdning til uønsket og krænkende seksuel adfærd og om denne handleplan.
  • Alle ansatte på skolen kender og kan anvende denne handleplan.

Krænkeren

Krænkeren kan være en elev, en lærer, en anden ansat på skolen, en ledelsesperson, et bestyrelsesmedlem eller rektor.

Således forholder en elev sig, hvis han eller hun føler sig udsat for uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed eller har kendskab til uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed

Eleven skal gå til rektor og redegøre for hændelsesforløbet. Hvis krænkeren er rektor selv, skal eleven gå til Gribskov Gymnasiums bestyrelsesformand.

Når rektor eller bestyrelsesformanden får en sådan henvendelse, skal hændelsesforløbet afdækkes. Det foregår ved en samtale mellem den krænkede elev og rektor eller bestyrelsesformanden.

I den forbindelse vil den krænkede elev blive bedt om at udfærdige en mundtlig redegørelse, som rektor eller bestyrelsesformanden skriver ned. Den skal godkendes af den krænkede elev, så den kan forelægges krænkeren.

Sager om seksuelle krænkelser behandles altid med stor diskretion og i fortrolighed. Behandling af sager om seksuelle krænkelser kan medføre følgende:

• Individuel samtale med krænkeren, der kan medbringe en bisidder.
  • Individuel samtale med den krænkede elev, der kan medbringe en bisidder.
  • Tilbud til den krænkede elev om studievejledersamtale og/eller terapeutisk behandling af en psykolog.
  • Konfliktmægling, det vil sige en professionelt ledet samtale, hvor både den krænkede elev og krænkeren deltager. I denne forbindelse kan både den krænkede og krænkeren medbringe bisidder. Afhængigt af krænkelsens grovhed aftales det videre forløb.
  • I grove eller gentagne tilfælde iværksættes sanktioner i henhold til studie- og ordensreglerne, herunder mulig politianmeldelse.
  • Ved sager om deling af billeder og tekst af seksuel karakter på sociale medier kontakter rektor eller bestyrelsesformanden politiet med henblik på at afdække, om det er en politisag, eller om skolen skal tage initiativ til, at det krænkende indhold omgående fjernes.
  • Hvis der er foretaget politianmeldelse, er konfliktmægling ikke en mulighed.

Krænkerens rettigheder

Den person, som beskyldes for krænkende adfærd, skal behandles værdigt og beskyttes af tavshedspligten.

Den pågældende skal have fuld mulighed for at fremføre sin beskrivelse og forklaring af hændelsesforløbet og fremføre synspunkter til sit forsvar. I tilfælde af sanktioner vil dette foregå via partshøring.

Sanktioner

En elev, som gør sig skyldig i uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed over for en anden elev eller en medarbejder, vil, når hændelsesforløbet er endeligt afklaret, blive indkaldt til samtale med rektor, som vil tildele sanktion i henhold til skolens studie- og ordensregler. Sanktionen skal være rimelig og relevant i forhold til den konkrete overtrædelse. Eleven skal partshøres i sagen.

Falske anklager om uønsket og krænkende seksuel opmærksomhed tolereres ikke og

imødegås med sanktioner.

Klagemuligheder

En elev kan klage over manglende eller utilstrækkelig reaktion ved konkrete tilfælde af seksuel krænkelse. I tilfælde, hvor eleven er under 18 år, kan forældrene fremføre klagen. Klagen skal være begrundet. Klagen indgives til rektor eller bestyrelsesformand.

Vedtaget af bestyrelsen den 25. maj 2023