Evalueringsstrategi

Evalueringsstrategien er udformet med udgangspunkt i Bekendtgørelsen om de gymnasiale uddannelsers generelle afsnit om Intern evaluering af eleverne Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser BEK nr 497 af 18/05/2017 og LBK nr 41 af 12/01/2024 §28 stk. 3-5 og §35 stk 3.

Beskrivelse af fagspecifikke evalueringer fremgår af de enkelte fags læreplaner.

Overordnet set indeholder den løbende interne evaluering følgende to hovedområder:

  • Evaluering af undervisningen

  • Evaluering af den enkelte elev

    Evalueringen sker både ud fra de mål, der er opstillet for uddannelsen som helhed, og ud fra de mål og bedømmelseskriterier, der er opstillet for undervisningen i de pågældende læreplaner.

    Formål
    Formålet med evaluering af undervisningen er

  • ➢  at sikre, at eleven systematisk inddrages i evalueringen gennem arbejdet med mål for egen udvikling

  • ➢  at give eleverne medindflydelse på og medansvar for undervisningens planlægning og gennemførelse

  • ➢  at give lærerne/lærerteamet mulighed for at forbedre og justere kommende forløb

  • ➢  at give ledelsen grundlag for at leve op til sit pædagogiske ansvar for undervisningens

    helhed og sikring af kvaliteten af planlægning og gennemførelse af undervisningen gennem dialog med lærere, lærerteams og faggrupper.

    Formålet med evaluering af den enkelte elev er

  • ➢  at den enkelte elev løbende er orienteret om sit faglige standpunkt og udvikling samt almene og personlige kompetenceudvikling

  • ➢  at den enkelte elev får et klart billede af egne styrker og svagheder, og hvordan de kan forbedre sig gennem arbejdet med mål for egen udvikling

  • ➢  at læreren løbende er orienteret om klassens og de enkelte elevers faglige standpunkt og udvikling

  • ➢  at give læreren grundlag for at vejlede den enkelte elev i den fortsatte læringsproces

  • ➢  at give læreren grundlag for at justere undervisningen

    Gennemførelse Evaluering af undervisningen

    Undervisningen evalueres mindst to gange i løbet af et skoleår (typisk ved afslutningen af et forløb): første gang omkring efterårsferien og anden gang omkring vinterferien. Evalueringen kan f.eks. foretages med brug af spørgeskema (f.eks. i Forms).
    De enkelte lærere har ansvaret for evaluering af undervisningen, herunder større projekter.

Evalueringsresultaterne diskuteres med klassen/holdet, og udvalgte pointer drøftes når MUS afholdes med nærmeste leder.

Tværfaglige forløb (TF) evalueres efter de enkelte forløb. Resultatet af evalueringen videregives til klassens teamkoordinatorer.


Almen sprogforståelse (AP) evalueres ved afslutningen af grundforløbet.
Naturvidenskabeligt grundforløb (NV) evalueres løbende og ved afslutningen af grundforløbet.

Evaluering af den enkelte elev

På både STX og HF gives løbende konstruktiv feedback i fagene. Der kan ligeledes i fagene afholdes interne prøver, som giver læreren et grundlag for at vurdere elevernes udbytte af undervisningen.

Standpunktskarakterer (STX)

Der gives ikke karakterer grundforløbet i 1.g, men gerne konstruktiv feedback, så den enkelte elev gøres bevidst om egne udviklingsmuligheder.


Der gives i resten af STX-forløbet standpunktskarakterer i november, februar og standpunktskarakterer/årskarakterer i maj/juni.

De afsluttende standpunktskarakterer indgår på elevens eksamensbevis.

På HF gives ikke standpunktskarakterer eller årskarakterer, men kun eksamenskarakterer.

Evalueringssamtaler STX

1g

  • oktober samtale i forbindelse med valg af studieretning (STX)

    ledelse og studievejledere afholder individuelle samtaler med henblik på vejledning af

    eleverne i deres valg af studieretning, jf. 2017-Bekendtgørelsens §5.

  • februar: faglærer-/elevsamtaler i forbindelse første karaktergivning

  • februar: forældrekonsultationer (faglærer-/forældre-/elevsamtaler),

  • I forlængelse af klassestatusmøderne og oprykningsstatusmøderne (KLS og OPS) afholder

    lærere, teamkoordinatorer, studievejleder, uddannelsesleder, vicerektor og/eller rektor

    samtaler med udvalgte elever. 2g/3g

  • oktober/november: faglærer-/elevsamtaler i forbindelse karaktergivning

  • december: team-/elevsamtaler i perioden december-februar

  • februar: faglærer-/elevsamtaler i forbindelse første karaktergivning

  • I forlængelse af klassestatusmøderne og oprykningsstatusmøderne (KLS og OPS) 3 gange

    årligt afholder lærere, teamkoordinatorer, studievejleder, uddannelsesleder, vicerektor og/eller rektor samtaler med udvalgte elever.

    Evalueringssamtaler HF

    Tutorsamtaler
    §35 Stk. 4. Ved afslutningen af første semester afdækkes den enkelte elevs foreløbige kompetenceudvikling, herunder i dansk, engelsk og matematik, som grundlag for institutionens vejledning af eleven i forhold til videre valg af fag og fagpakker. Afrapportering af elevernes projekt- og praktikforløb og eventuelle interne prøver inddrages også i den løbende vejledning af eleverne om fagvalg og videre uddannelsesvalg.

page2image62283280

Skriftligt arbejde

Eleverne har i forbindelse med det skriftlige arbejde krav på jævnligt af få tilbagemeldinger om deres standpunkt, herunder at få en uddybet evaluering af opgavebesvarelsernes styrker og svagheder og en anvisning af nærmeste forbedringspotentialer.

Til evaluering af det skriftlige arbejde kan der benyttes forskellige evalueringsformer, herunder f.eks.:

  • ➢  retning af elevernes individuelle besvarelser af opgaver og tests, herunder interne prøver

  • ➢  retning og kommentering af gruppebaserede eller individuelle skriftlige arbejder,

    herunder interne prøver

  • ➢  kommentering af delvist færdige skriftlige arbejder i en processkrivning

  • ➢  samtaler med elever eller elevgrupper

  • ➢  peer-to-peer evaluering

  • ➢  kombinationer af ovenstående

    Elevernes opfyldelse af målene for progression i det skriftlige arbejde evalueres løbende med udgangspunkt i læreplanen. Der kan gives karakterer for skriftlige afleveringer og interne prøver.

    Særligt for STX:
    Oprykning: Såvel skriftlige årsprøver som Dansk-Historie opgaven i 1g (DHO) og Studieretningsopgaven (SRO) i 2g bedømmes med en karakter, som indgår i grundlaget for oprykning til 2g/3g.

    Almen sprogforståelse: screening i grundforløbets start samt tests undervejs. Der gennemføres en evaluering af elevernes udbytte af undervisningen ved forløbets afslutning. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering. Karakteren er medtællende ved afslutningen af 1.g og indgår i grundlaget for oprykning til 2.g. Karakteren anføres på eksamensbeviset og tæller med 1⁄4.

    Naturvidenskabeligt grundforløb: den enkelte elev evalueres løbende. Ved afslutningen af forløbet evalueres eleven på basis af et individuelt skriftligt produkt samt en kort faglig samtale (mindste 10 min.) i forbindelse med det afsluttende forløb. Der gives én karakter ud fra en helhedsvurdering. Karakteren er medtællende ved afslutningen af 1.g og indgår i grundlaget for oprykning til 2.g. Karakteren anføres på eksamensbeviset og tæller med 1⁄4.

    Tværfaglige Forløb (TF): Elevernes opfyldelse af målene for progression i forløbet frem mod SRP evalueres efter hvert forløb med udgangspunkt i læreplanen og skolens plan for det samlede forløb mod SRP’en.

     

 

 


Evalueringsstrategien er revideret januar 2024

Hent evalueringsstrategien som pdf

leaves
Adresse

Gribskov Gymnasium
Østergade 52
3200 Helsinge
Denmark

post@gribskovgymnasium.dk

EAN
5798 000 557 451
CVR nummer
29 55 39 47

Kontor og telefontid

8.00-15.00
(fredag 8.00-14.00)

Tlf. kontor: +45 48 79 84 10